Veiligheid en gedragscode

Als wij s’zondags op de baan rijden hebben wij met zijn allen een bepaalde verantwoordelijkheid!
  • Veiligheid – helm verplicht

Gebruik je fietshelm !

Tijdens de ritten is het dragen van een fietshelm verplicht.

Het TeBeO-bestuur eigent zich dan ook het recht toe een startverbod in te voeren voor niet-helmdragers !

Het dragen van een fietshelm is essentieel voor je veiligheid en gezondheid. Een fietshelm beschermt je hoofd bij een val of botsing, waardoor de kans op ernstig letsel aanzienlijk wordt verminderd.

Hoofdletsels kunnen levensveranderend zijn en zelfs fataal, maar met een helm kun je de risico’s aanzienlijk verkleinen. Bovendien zorgt een helm voor extra vertrouwen, waardoor je met meer gemoedsrust de weg op gaat.

Helmen zijn tegenwoordig licht, comfortabel en stijlvol, dus er is geen excuus meer om er geen te dragen. Studies tonen aan dat helmgebruik de ernst van hoofdletsels met wel 75% kan verminderen, en het risico op een hersenletsel met 85 %. En laten we eerlijk zijn, een helm dragen is een kleine moeite vergeleken met de mogelijke gevolgen van een ongeluk zonder bescherming.

Daarnaast geven helmgebruikers het goede voorbeeld aan anderen, vooral aan kinderen en jongeren, die hun veiligheidsgewoonten vaak van volwassenen overnemen. Een helm kan ook helpen om je zichtbaarheid te vergroten, vooral als hij is uitgerust met reflecterende materialen of verlichting. Kortom, het dragen van een fietshelm is een eenvoudige maar effectieve manier om jezelf te beschermen en je fietservaring veiliger en aangenamer te maken. Dus, zet die helm op en fiets met een gerust hart, wetende dat je jezelf beschermt tegen onnodige risico’s.

Onze veiligheid en gezondheid staan voorop, altijd !

Ritverantwoordelijke

  • De ritverantwoordelijke stippelt een veilige route uit.
  • Hij rijdt mee op kop of in tweede stelling.
  • De ritverantwoordelijke houdt de groep samen en controleert het tempo.
  • Het eerste half uur wordt er  +/- 5 km minder snel gereden om iedereen de kans te geven zich aan te passen en op adem te komen.
  • Hij maakt afspraken met een groepslid die steeds achteraan rijdt om zo de groep mee te sturen en het overzicht en de veiligheid mede bewaakt. Hij/zij neemt contact met de ritverantwoordelijke wanneer zich een probleem voordoet.
  • Bergop wordt er boven getemporiseerd tot iedereen aansluit. Perfect zou zijn dat de snelheid zo geregeld wordt dat de groep samenblijft.
  • Bij een opstakel waardoor de groep op een lint komt wordt het tempo gedrukt zolang totdat de laatste aansluit.
  • Bij obstakels of kruispunten wordt de snelheid pas opgevoerd nadat de laatste aangesloten is.
  • Bij een rood licht wordt er in groep gewacht en vertrekken we in gesloten groep.
  • Bij inbreuken inzake snelheden of onveilige toestanden tijdens de rit zal de ritverantwoordelijke aangesproken worden door het bestuur.
  •  Gedragscode voor wielertoeristen in groep & richtsnelheden

Als wij s’zondags op de baan rijden hebben wij met zijn allen een bepaalde verantwoordelijkheid :
 

Aspect veiligheid:
– Iedere weggebruiker dient zich aan de regels te houden , dus ook elke wielertoerist.

– Draag steeds een fietshelm.

– Pas je snelheid aan de omgeving aan .(school, bakker, kerk …).

– Rij altijd uiterst rechts, ook (en zeker) in de bochten.

– Met max. 2 naast elkaar.

– Rem niet te bruusk (als het moet “ STOP” roepen)

– Verwittig voor gevaarlijke situaties , en zorg dat het aan de hele groep doorgegeven wordt. (put, auto, tegenligger, drempel…)

Naar de club toe:

– Respecteer de regels of wetten die gelden in onze club.

Naar onze andere clubleden:

– Heb respect voor je ploegmakkers en hun sportieve prestaties.

– Houd rekening met een mindere dag van je ploegmaat, kijk regelmatig dat iedereen er nog bij is.

– We vertrekken in groep en komen samen in groep toe.

Naar de natuur toe:

– laat geen afval achter, steek elke vorm van afval in je achterzak en deponeer later in de afvalbak.

Richtsnelheden.

Snelheden
PloegGemiddelde snelheidMax. Snelheid
A3237
B2933
C2629
E2226
DamesRichtsnelheid: 20
S1923
  • Reglementering.

a. Vaststelling van de deelname aan een rit.

Enkel bestuursleden zijn gemachtigd de aanwezigheidslijst in te vullen.

Deze lijst is alfabetisch opgesteld en per categorie.
Het maakt geen verschil uit met welke categorie u meerijdt.
De aanwezigheidslijst is op vraag aan de bestuursleden ter inzage.

Er wordt gestart op de parking voor “De Wissel” met clubkledij en fiets.


Normale weersomstandigheden: wanneer u heeft deelgenomen aan een geplande rit met ritnummer (gepubliceerd in het clubblad “de Biedon”) dan wordt dit op de geplande datum ingeschreven per categorie.


Extreme weersomstandigheden:

Zijn weersomstandigheden die de veiligheid van onze leden in het gedrang brengen, zoals :

  • vriesweer in combinatie met water:  ijzelvorming.
  • vriesweer in combinatie met sneeuw: gladheid.
  • Stort buien met als resultaat dat de straten blank staan: geen zicht op de weg.
  • Storm, stevige windvlagen, onmogelijkheid om in peloton te rijden: in elkaar haken.
  • Hevige mist : onvoldoende zichtbaarheid (weg of voorligger).

Indien boven vermelde  weersomstandigheden zich voordoen en daardoor de veiligheid in het gedrang komt beslist één van de aanwezige leden van het bestuur, ter plaatse,  of de rit doorgaat of niet. Indien de rit niet van start gaat rijden de leden op eigen risico. De rit wordt niet  weerhouden voor het klassement.  

b. Kleding.

Deelname aan de geplande ritten van de vzw TeBeO gebeurt in clubkledij. Als club willen we uniform naar buiten komen in de clubuitrusting. Dit zijn we aan onze sponsers verplicht. Wie niet in clubkledij deelneemt wordt niet genoteerd. Uitgezonderd nieuwe leden die nog wachten op hun kledij.

c. Bepalingen voor wielerclubs.

Onderstaande geldt ook voor u als deelnemer aan de activiteiten.

Art.43bis Fietsers in groep.

Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 groepen fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten vergezeld worden door ten minste twee wegkapiteins.

De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door te minste twee wegkapiteins.

Art.43bis2.1.

De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

Art43bis2.2.

Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto ; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

Art.43bis2.3.

Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins zij de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing

Opmerking.

De vzw TeBeO heeft geen wegkapiteins volgens de wettelijke bepaling. De ritverantwoordelijke heeft derhalve geenszins de bevoegdheden van wegkapitein.

Belangrijk.

Hier is sprake van een groep indien er minstens 15 of meer deelnemers zijn.

Indien er minder dan 15 deelnemers zijn dan is GEEN sprake van een groep en vallen de deelnemers onder de reglementering van individuele weggebruiker artikel 43, 43.1, 43.2, 43.3. Wanneer u deelneemt aan een geplande rit van de vzw TeBeO en behoort tot een groep kleiner dan 15 personen bent u verplicht als individu de reglementering van individuele weggebruiker te respecteren m.a.w. de vzw TeBeO ontslaat u niet van uw verplichtingen.

Art.43 Fietsers en Bromfietsers.

43.1.

Het is de fietsers verboden te rijden :

1° zonder het stuur vast te houden ;

2° zonder de voeten op de pedalen te hebben ;

3° door zich te laten voorttrekken ;

4° terwijl ze een dier aan het leisel hebben.

43.2.

De fietsers die de rijbaan volgen mogen met twee naast mekaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.

De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.

43.3.

Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers is, moeten de fietsers die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken. Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtname van de naderende voertuigen.

Opmerking.

Wanneer er een fietspad is en de groep is kleiner dan 15 dan moet u het fietspad gebruiken.