Blog

Interessant weetje ingeval van pandenpech

doorgestuurd door TBO lid Vollon Luk 18/04/20

Rond de tijd van kerst, Sinterklaas, Vaderdag en je verjaardag krijg je altijd weer de vraag: ‘Wat staat er op je verlanglijstje?’. En altijd sta jij met je mond vol tanden, want wat moet je toch vragen? Als fietsliefhebber is het misschien leuk om iets te krijgen rondom jouw hobby. Er zijn namelijk genoeg leuke gadgets en gimmicks voor fietsers. Daarom in dit blogartikel cadeau ideeën voor de fietser. Leuk om te krijgen, én om te geven!

Fietsalarm Laat je fiets met een gerust hart achter met een stil fietsalarm. De zogenaamde Cricket bevestig je onder je fietszadel. Het alarm is verbonden met een gratis app op je smartphone. Bij de kleinste beweging van je fiets krijg je direct een melding op je telefoon. Wordt je fiets onverhoopt toch gestolen, dan functioneert de Cricket als een baken die andere Cricket gebruikers waarschuwt als de gestolen fiets in de buurt is.

De pizzasnijder in de vorm van een racefiets! Ben je een liefhebber van fietsen, wielrennen én van pizza eten? Dan hebben we hier een prachtig hebbeding voor je. Het is een pizzasnijder in de vorm van een racefiets! Met de twee scherpe wielen van deze racefiets snijd je je pizza met het grootste gemak in stukken. Deze coole pizzasnijder fietst ook gemakkelijk door stukken kaas of salami heen. Niet alleen erg handig bij het verorberen van je pizza, maar ook erg leuk als decoratie. De fiets kan dankzij de bijgeleverde houder op elke plek in huis worden neergezet. Het allerleukste cadeau voor een wielrenner of wielerliefhebber die ook van pizza houdt!

De Amerikaanse industrieel ontwerper Isis Shiffer heeft met haar papieren fietshelm, de Ecohelmet, de James Dyson-prijs 2016 gewonnen. De helm is opvouwbaar, lichtgewicht en net zo veilig als gewone fietshelmpjes, dankzij de honingraatstructuur. De fietshelm is uiteraard goedkoop te produceren en kan ook nog eens van gerecycled materiaal gemaakt worden. Opgevouwen is de Ecohelmet heel compact en veel makkelijker mee te nemen dan een gewone fietshelm. Je vouwt hem uit als een lampion. De stevigheid komt door de honingraatstructuur. Dat zorgt voor een groot vermogen om schokken te absorberen, zelfs bij materiaal dat niet stevig lijkt zoals papier. De helm krijgt de prijs omdat het een makkelijke oplossing is voor een groeiend probleem. In steden als New York, Parijs en Londen groeit het fietsgebruik al jaren, en een helm maakt dat veel veiliger. Een gewone fietshelm is helaas een groot ding dat de hele dag meegezeuld moet worden.

Beste 10 fietstraining tips

Voor de opbouw van uithoudingsvermogen moet je de tijd nemen. Pas na enkele weken ga je vooruitgang merken. Daar staat tegenover dat uithoudingsvermogen ook langzaam verloren gaat: Conditieverlies.

Om intervaltraining goed te kunnen uitvoeren is voldoende uithoudingsvermogen nodig. In alle Trainingsschema’s ligt daarom tijdens de eerste weken de nadruk op het verbeteren van het uithoudingsvermogen

Door training gaat je rusthartslag omlaag en hartslag van de anaërobe drempel omhoog.

Als je rusthartslag enkele dagen 10 of meer slagen hoger is dan normaal betekent het dat het herstel onvoldoende is. Train dan niet of doe een hersteltraining

Het bepalen van je herstel hartslag direct na afloop van een training is een prima methode voor het bepalen van je conditie. Voor meer info: Herstel hartslag.

Begin je seizoen met een licht verzet, om zo het aantal haarvaatjes sneller te laten groeien. Bouw dit geleidelijk op naar een grotere versnelling. Voor meer informatie: Trapfrequentie en fietssnelheid.

Lekker doorfietsen in de herfst en winter kan natuurlijk prima. Je moet wel wat maatregelen nemen: Fietsen in de herfst en winter.

Het kan best nuttig zijn om eens een tijdje (bijvoorbeeld aan het begin of einde van het seizoen) zonder fietscomputer te trainen. Het kan helemaal geen kwaad om een periode minder met snelheid, tijd, hartslag en trapfrequentie bezig te zijn.

Pas je trainingsschema niet te snel aan als het een tijdje niet lekker gaat. Als je dat wel doet loop je de kans dat het aangepaste fietsschema ook teleurstellend werkt. Wat slecht is voor je Motivatie.

Wanneer je iets veranderd in je trainingsschema pas dan één onderdeel aan. Zo kan je beter het effect van deze aanpassing nagaan